۸/۲۰/۱۳۸۹

کمی «آی کیو» می توانست از قطع شدن آن همه انگشت در گاودانه جلوگیری کند.آیا ضریب جینی «ای کیو» در ایران افزایش یافته است!؟



 

آنطور که  در کامنتهای بالاترین معلوم شد، استفاده از «گرگر» در بسیاری از روستاهای حاشیه رودخانه ها رواج دارد و قطع شدن انگشتان هم تبدیل به یک اپیدمی شده است.
در عکس بالا یک سیم موازی توسط فتوشاپ به گرگر اضافه کرده ام. با هزینه بسیار کم و استفاده نکردن از هیچ گونه وسیله اضافه این مسئله به صورت فوریتی قابل حل است.
من مانده ام روستاییانی که آنقدر توان داشته اند بچه های خود را با مدرک پزشکی به استانداری بفرستند، چرا بعد از قطع شدن اولین و یا دومین انگشت ، فکری برای حل این مسئله نکرده اند؟
از آن بدتر پزشکان معالج، معلمان مستقر در منطقه، کارمندان جهاد کشاورزی که بنا به شغل خود این وسیله و تبعات آن را دیده اند، کارمندان سازمان تعاون روستایی و صدها عنوان دیگر که حتما شهر نشین هستند و در محرومیت روستا قرار ندارند، چرا هیچ کدام به فکرشان نرسیده که پیشنهاد حل این مشکل را بدهند؟


چرا ؟ آیا ضریب جینی «آی کیو» در ایران اینقدر بالا رفته که در یک شهر کوچکی مانند كهگيلويه،طبقه متوسط جامعه نتوانسته اند برای حل مشکلی که مهترین سرمایه روستاییان (یعنی دست) را هدف گرفته، ابتکاری به خرج دهد و مشکل را حل کند؟

۳۰ نظر:

  1. بسیار به جا بود.. من هم به همین فکر می کردم

    پاسخحذف
  2. من هم این موضوع رو تو سایت آینده نیوز اشاره کرده بودم که یک طناب موازی می تونه مشکل رو برطرف کنه. نمی دونم تایدش کردن یا نه.
    ممنون که شما هم این موضوع رو بیان کردید.. امیدوارم اگر پلی ساخته نمیشه از این روش استفاده کنند.

    کمبود مطالعه و داناش و فقر مجالی برای فکر کردن نمی گذاره.

    پاسخحذف
  3. ببين دوست عزيز به فرض شما خودت يه ساكن كهگيلويه هستي و به فرض ميخواي از همين رودخونه اي كه عكسش رو گذاشتي رد شي و ميدوني اين خطر از دست دادن انگشتانت رو داره ولي وقتي كسي بررسي نميكنه چاره اي نداري ... IQ من ميگه اينجا بايد پل ساخته شه نه اين وسيله مسخره ... حالا كه الحمدالله شما راهش رو فرموديد ...

    بحث مطرح ، اين نبود كه چرا مردم محروم هموطنمون تو اونجا اينجوري رد ميشن ... بحث اين بود كه چرا دولت خدمتگزار بجا مردم محروم ايران در كشورهاي ديگه كلي پروژه به بهره برداري ميرسونه ...

    پاسخحذف
  4. بحث دولت دوست عزیز که همین الان دارن 8 تا پل تو جنوب لبنان می سازن!!!

    پاسخحذف
  5. باید از اون پول ها که می فرستن فلسطین ولبنان و....
    برای این روستا یک پل بسازند.شرم و ننگ بر سران این رژیم

    پاسخحذف
  6. مسلما میزان IQ تاثیر داره. به عنوان مثال میزان مشارکت در انتخابات خبرگان در کهکیلویه ۸۱ درصد بوده

    پاسخحذف
  7. kare ghashangi kardi mozaalo ba soal tamam kardi

    پاسخحذف
  8. با دیدن عکس در بالاترین این اولین فکری بود که به نظر من رسید. ممنون که شما این را ارایه دادید.
    ولی در مورد IQ من از یک روستائی که به مشکلات عادت کرده و از کودکی یاد گرفته که با مشکلات کنار بیاید تا اینکه فکر کند و راه حلی برای آن پیدا کند توقعی ندارم. من وقتی که صحبتهای یکی از مسولین را خواندم که گفته بود بیخود مردم این قضیه را بزرگ کردند. با خودم فکر کردم IQ ایشان چند است. آیا آسیب به ناخن یک ایرانی که این همه از دولت ما پشتیبانی می کند به نظر این مسول مساله بزرگی نیست چه برسد به انگشت چندین کودک بی گناه. اگر این مسول توان پیگیری ساخت یک پل را ندارد آیا به فکر یک راه حل شبیه پیشنهاد شما نیفتاده است؟
    وقتی IQ کسانی که انتخاب می کنیم بر ما حکومت کنند مورد سوال است چه جای صحبت از IQ رای دهندگان است؟

    پاسخحذف
  9. فقط کمی آیکیو / ولی این طرح آبگوشتی شما چندتا مشگل دارد
    1 - هزینه مالی اضافه کردن یک سیم بکسل دوم کم نیست!
    2 - از نظر فیزیکی این ابتکار عملی نیست و نیروی حداقل 4 برابر سبک اولیه میخواهد که از توان بچه ها خارج است البته با یک موتور سبکتر که البته به برق هم نیاز دارد عملی هست
    بگو این پل های عابر را که در تهران جمع میکنید و پله برقی میگذارید اون قدیمی را چرا ضایع میکنید و در این مکانها حتما میشه سرهمش کرد

    پاسخحذف
  10. دوست عزیز ایده شما هزینه اش زیاد!!!!دولت پول نداره! خیلی راحت تر میشه یک قاب روی پایه قرقره جوش کرد و سوراخش کرد تا طناب از توش رد شه! واقعا موندم چطور این به فکر کسی نرسیده اونجا!

    پاسخحذف
  11. jaleb injast k badaz pishnahade hamchin kari hame ya gofte bodan ya mikhastan began vali rahe hale behtar in bood k in vasilaro jam konan bejash az havapeyma estefade konan bein tarigh mozale in hame havapeymaye bela estefade too forodgaha ham hal mishood
    (;

    پاسخحذف
  12. باید به عرضتون برسونم که اینگونه وسایل که در بعضی از روستاهای کهگلویه وخوزستان وجود داره به جا مانده از شرکت های پیمان کاری قبل از انقلاب متعلق به شرکت های نفتی انگلیسی است وگرنه مسئولان غیر مسئول این حکومت برای ابادانی این مملکت تره هم خورد نمی کنن

    پاسخحذف
  13. یک راه حال ساده تر و کم خرج تر گذاشتن دو محافظ فلزی روی دو قرقره میباشد تا دست نتواند از حدی به قرقره ها نزدیک شود. به نظر من به نکته خوبی اشاره کردید که چطور ان همه آدم در موردی چنین مهم فکر نکردند. حتمن راه حلهای دیگر و بهتری هم وجود دارد.

    پاسخحذف
  14. آقای توازن این ایده ها تو بفرست جشنواره خوارزمی ، حتمن مقام میاری! مثل اینکه آی-کیو ی منطقه شما زیادی بالاست! ملت دارند میگن چرا اینجا پل نداره، شما راه کار برای سازگاری و تحمل محرومیت میدی؟! . منتظر راه کار های هوشمندانه شما در رابطه با "تحمل هدفمندی یارانه ها" هستیم!

    پاسخحذف
  15. به نظر روش خوبی می آید.
    من دلیل اینکه گفته شده نیرویی 4 برابر برای حرکت با این روش لازم است را نمی فهمم. می شود اون شخصی که این نظر را داده توضیح بده که چرا نیروی 4 برابر نیاز است.

    پاسخحذف
  16. اگه جدول ویکی پدیا رو ملاک قرار بدیم میناگین iq ایران 84 و تمام کشورهای پیشرفته iq بالای 95 داران. ما کشوری هستیم که 15 میلیون از ما در انتخابات 84 به احمدی رای داده

    پاسخحذف
  17. niroy 4 barabar niyaz nadare in kar shodanie vali hazine dare!!! ide on dostemon ke gofte ye ghab ro gherghere bezaran behtare kheyli rahat va kam hazinas.doroste in haghe mardome onjas ke pol dashte bashan vali ye rahe ebtekari ba hazine kam az ghate angoshta ke behtare, khoda be adam aghl dade! mardom khodeshon bayad be fekre khodeshon bashan az in dolat ke omidi nist!

    پاسخحذف
  18. alhagh ke ina loran akhe kari dare in vasile maskhararo dorost kard ta inhame angoshto najove.hadeaghal 100 ta rah dare ke jolo asib zadan be dasteshono migire!!! gar aghl nabashad jan dar azab ast

    پاسخحذف
  19. واسه منو تویی که فیزیک و استاتیک و ریاضی و این چیزا خوندیم یه طرح دادن واسه یه طناب مثل آب خوردنه
    ولی واسه کسایی که مطالعه ندارن و شاید از نعمت تحصیل تا دیپلم هم بی بهره بوده باشن همین طرح هم پیچیده محسوب میشه

    پاسخحذف
  20. روزی که امیر کبیر گریه کرد.
    این جریان مرا به یاد امیر کبیر انداخت. در تاریخ آمده زمانی بیماری وبا شیوع پیدا کرده بود و هر روز بسیاری از هم وطنانمان بر اثر این بیماری از بین می رفتند. امیر کبیر دستور داد سریع مردم واکسینه شوند. مامورین وزارت بهداشت در آن موقع کار را در روستاها که این بیماری بیشتر شایع شده بود آغاز کردند ولی بر خلاف انتظار مردم حاضر نبودند واکسن بزنند. گزارش به امیر کبیر رسید که بساری از مردم حاضر به این کار نمی شوند و هر روز هم تلفات زیادتر می شود. امیر کبیر دستور دادکسانی که واکسن نمی زنند باید مبلغی جریمه شوند. بعد از این دستور مشاهده شد عد های باز حاضرند جریمه را بپردازند ولی واکسن نزنند. تلفات ناشی از بیماری هم روز به روز زیادتر می شد گزارش به امیر کبیر رسید معاونان و مشاوران ایشان با کمال تعجب مشاهده کردند امیر کبیر دارد گریه می کند وقتی از ایشان علت را جویا شدند گفت بخاطر این مردم گریه می کنم اطرافیان ایشان گفتند شما برای اینها همه کار کردید وقتی خودشان واکسن نمی زنند و از بین می روند دیگر شما تقصیری ندارید و این مردم خودشان بی سوادند و نمی فهمند. امیر کبیر گفت من برای همین گریه می کنم چون ما مقصر بی سوادی و نادانی مردم هستیم. حال تفاوت تا کجاست برخی مسولین نه تنها خود را مقصر نمی دانند بلکه مقصر اصلی را هم همین مردم بدبخت،مظلوم و محروم می دانند.

    پاسخحذف
  21. اولش بگم اگه این کامنت ری نذاری معلومه که بله به .... خودت هم باید شک کرد
    آخه پسره خوب فکر نکردی که وقتی وزن میاد رو سیمه بالایی قرقره رو میکشه پایین رو سیمه پایینی و آش همان آش و کاسه همان کاسه

    پاسخحذف
  22. پروفسور
    چرا قضیه رو سخت میکنی؟
    خیلی راحت تر از اینها میشه کار کرد
    کافیه یه باکس کوچیک دور قرقره تعبیه کنن که فقط یه سوراخ داشته باشه واسه ورود و خروج کابل
    دیگه انگشت توش نمیره

    پاسخحذف
  23. احمق بی شعور بهتر نبود اینا یه پل داشته باشن مگه چی شون از اون عربای کثیف کمتره

    پاسخحذف
  24. jenabe "naalooti" lotfan ide dozdi nakon man aval goftam!!!!ha ha ha ha

    پاسخحذف
  25. کاري به مسايل سياسي و تازي بودن حکومت اسلامي ندارم.حالا حکومت بد کسي نبايد، فکر سلامتي خودشو عزيزانش باشه؟ مگه اينهمه اختراع و اکتشاف رو دولت براي خارجيها ايجاد کرده؟ کاش ادعا نمي کرديم که باهوش ترين مردم دنيا هستيم! اگه بوديم که عقب مونده ترين کشور دنيا با بدترين حکومت تاريخ نبوديم. خدا روشکر که جمهوري اسلامي و انگليس هست که همه کاستي هامون رو گردن اونا بندازيم!

    پاسخحذف
  26. باز خدا پدر شما رو بیامرزه.

    پاسخحذف
  27. البته طراحی شما هم غلطه ها آی کیو جان. اگر ارابه روی یکی از سیمها ثابت نباشه با کشیدن سیم تنها سیم از زیر چرخ جابجا میشود و جرخ بدون تغیر مکان محسوس فقط میچرخد. تا حالا تله سی یژ دیدی؟ طراحیت باید اونجوری باشه. تازه هنوز امکان آسیب دیدگی حتی با این روش در دو انتهای مسیر که به چرخها میرسیم وجود داره. لطفأ از اون آی کیو سرشارتان برای طراحی یک پل ارزان قیمت استفاده کنید.

    پاسخحذف
  28. در ضمن دو سیم موازی در سطح افقی باید باشند ،

    پاسخحذف
  29. خلايق هرچه لايق!!!!

    پاسخحذف
  30. دو نکته در مورد این طرح و اظهار نظرهایی که راجع به اون شده:
    وزنی که روی قرقره ها می‌افته باعث میشه که کابل حمال بیاد پایین ولی کابل خلاص افت ارتفاع نداره. برای رودخونۀ مارون که عرض زیادی داره در وسط مسیر اختلاف ارتفاع دو تا کابل اونقدر چشمگیر هست که این روش رو غیر عملی کنه.
    من هرچی فکر کردم نفهمیدم که این دوستمون که گفت روش پیشنهادی نیروی چهار برابر لازم داره مبنای استدلالش چیه؟ به قول گفتنی از کجاش درآورده؟
    دیگه اینکه راه حل اساسی ساختن یه پل پدر مادر دار هست. اما راه حل علمی عملی موقت ارزون که خود روستایی‌ها هم میتونن اجراش کنن
    اونایی که توی پارک آب و آتش تهران سوار راپل شدن از راه حلی که میخوام بدم درک بهتری خواهند داشت.
    برای اینکه انگشت زیر قرقره نره کافیه که با کابل روی قرقره تماس نداشته باشه. تا اینجای کار نویسندۀ این وبلاگ درست فهمیده اما راه حلش عملی نیست. راه حل اینه که یه دستگیره ساده بسازن توی مایه‌های دستۀ آچار فیوزکش یا چ.ب لباسی سروته که دو طرفش بلبرینگ یه طرف گرد (anti roll-back roller یا sprag clutch یا one-way bearing) داشته باشه. بلبربنک یه طرف گرد برای اونایی که نمیدونن یه بلبرینگیه که فقط از یه طرف قابلبت چرخش داره اگه بخوان از طرف مقابل بچرخوننش مقاوت میکنه. در واقع مثل بلبرینگ مکانیزم رکاب دوچرخه که وقتی به جلو پا میزنی به خاطر مقاومتش باعث میشه زنجیر حرکت کنه ولی اگه به عقب پا بزنی فقط هرز می‌چرخه.

    پاسخحذف